Hoewel ik er alles aan doe om het te voorkomen, zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat je een klacht hebt over mij, over mijn werkwijze of over het resultaat van onze sessies. In dat geval nodig ik je uit om dit aan mij te melden. Ik zoek dan graag samen met je naar een manier om de klacht naar ons beider tevredenheid af te handelen. Mochten we er onverhoopt niet uitkomen dan biedt de wet je de mogelijkheid om een klachtenfunctionaris in te schakelen. Hieronder lees je er meer over.

 

Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

In Nederland moeten alle zorgverleners voldoen aan eisen die in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) worden gesteld. Ook mijn praktijk voldoen aan deze eisen. Graag leg ik kort uit wat dit betekent.

 

Klachtenfunctionaris

Het kan voorkomen dat je als cliënt van mijn praktijk een klacht hebt over de geboden zorg. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat je deze klacht rechtstreeks met mij bespreekt. Mocht je dat om welke reden dan ook niet prettig vinden, dan kun je gebruik maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.

 

Geschilleninstantie

Het staat je vrij (indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet tot het door jouw gewenste resultaat leidt) je te wenden tot de onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie waarbij ik ben aangesloten. De geschilleninstantie is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen de partijen te komen. Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend. Meer informatie vind je via de website van het NIBIG.

 

Klacht melden

Wanneer je een klacht hebt (en je dit niet met mij wilt of kunt oplossen) dan kun je contact opnemen met het NIBIG via klachten@nibig.nl. Zij zullen je informeren over de mogelijkheden en eventuele verdere procedure.